5 Nejčastějších chyb v jídelníčku

Trápí Vás jídelníček? Přečtěte si 5 nejčastějších chyb, které podle nutričního poradce dělají lidé ve svém jídelníčku. V tomto článku nebudeme řešit správně vypočítaný kalorický příjem na den, volbu nejlepších surovin apod. Počítáme s tím, že z našich předchozích článků už ohledně této problematiky nějaké vědomosti máte.

1. Příliš striktně nastavený jídelníček

Na první pohled se zdá, že zde nemůžeme o žádné chybě mluvit. Pochopitelně na striktním jídelníčku není nic špatného, až do doby, kdy se zamyslíme nad tím, pro koho je takový jídelníček vytvořený. Na internetu se potkáváme se spoustou vzorových jídelníčků, které jsou většinou velmi strohé a působí spíše jako jídelníčky pro fitness závodníky.

Jak ale na takovém jídelníčku může fungovat běžný člověk? No po pravě velmi těžce. Samotná funkčnost jídelníčku je nezpochybnitelná, pokud je tedy správně spočítaný. Problém bohužel nastává již po několika dnech, kdy člověk, zvyklý jíst cokoliv, na takový jídelníček najede. Troufnu si říct, že ve více než 60 % případech lidé tento způsob stravovaní nezvládnou a svou cestu za vysněnou postavou vzdají. V takovém případě je totiž potřeba postupovat pomalu. Pokud jste zvyklí jíst denně spoustu sladkostí, slazených nápojů a dalších kalorický potravin, je témeř nemožné vydržet okamžitě na jídlech jako jsou vysušená kuřecí prsa s rýží. Uvědomte si, že hubnutí je běh na dlouhou trať. Daleko lepší bude, když si jídelníček nastavíte udržitelným způsobem, občas zhřešíte ale budete psychicky dobře naladění.

2. Malé nebo žádné svačiny

Další chyba nastává ve chvíli, kdy máte perfektně zmáklou snídani, oběd, večeři, ale zapomínáte na hodnotné a vyvážené svačiny. Věřte mi, že jablko a dopolední káva v práci nejsou to pravé ořechové. Svačina by měla mít stejnou kalorickou hodnotu jako ostatní chody. Doporučuji Vám sestavit jídelníček z pěti stejně kaloricky vyvážených chodů, které budete konzumovat cca po třech hodinách. Naše trávení bude krásně pracovat a výsledky přijdou velmi brzy.

3. Správné potraviny, ale špatné množství

Máte ve svém jídelníčku samé zdravé a nízkokalorické potraviny, ale nedaří se Vám dosahovat požadovaných výsledků?

Jednou z příčin může být právě nesprávné množství daných potravin. Vezměme si jako příklad mladou hubenou slečnu s tělesnou váhou kolem 50 kg. Tato naše slečna přijde do restaurace, kde si objedná nějaký pěkný hovězí “stejček” 250 g a přílohu s gramáži cca 200 g. Počítejme s tím, že podobné chody slečna konzumuje pravidelně.

“Martine, na steaku s brambory přece není nic špatného?” To opravdu není! Chyba je v tom, že tahle slečna právě spořádala porci vhodnou pro 90 kilového muže!

Tím chci říct, že není důležitá jen volba potravin, ale i jejich množství. Zkuste si dát Vaše chody do aplikace kalorické tabulky a zjistěte, zda náhodou nejíte daných potravin moc.

4. Vyřadím pečivo v domnění že zhubnu

Mnoho lidí ve věku kolem 45ti let stále věří, že snížením konzumace pečiva zhubnou pár kil na váze. Proces hubnutí ovšem není o vyřazení pečiva. Já osobně pečivo velmi rád konzumuji. Vybírám samozřejmě spíše mezi celozrnným a tmavším pečivem.

Pro redukci tuku je třeba dostat svůj denní kalorický příjem do deficitu. To znamená, že Vaše tělo bude mít menší příjem kalorií, než který potřebuje a energii začne brát z tukových zásob. Při vyřazení pečiva většinou dochází k tomu, že lidí přidají třeba na masu. V tom případě jsou na stejném kalorickém příjmu a hubnutí se nekoná.

5. Slazené nápoje a alkohol

U svých klientů se často setkávám s tím, že po vstupní konzultaci zjistím, že je jejich jídelníček celkem v pořádku, ale hubnout jim nejde. Problém nastává v momentě, kdy mi sdělí, co všechno během dne vypijí. Většinou je to nějaká dvoulitrová láhev slazené minerálky, džus nebo nějaké pravidelné večerní pivečko. Teď si všichni vezměte láhev ochucené minerálky a otočte jí tak, ať vidíte kalorickou tabulku. Záhada rozluštěna! Když se totiž pozorněji podíváte na tabulku a použijete matematické vědomosti ze základní školy, tak zjistíte, že tahle láhev obsahuje stejné množství kalorií jako jeden Váš denní chod. Tím pádem se po konzumaci tohoto nápoje dostanete okamžitě do kalorického nadbytku.

Doporučuji Vám v ideálním případě pít pouze čistou vodu, případně si udělat radost nějakým zero nápojem.

Video o této problematice ZDE:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *