JAK ZŮSTAT VE FORMĚ BĚHEM KARANTÉNY?

Celé měsíce a roky dřeme pro vysněnou postavu a řešíme jídlo, které budeme po celý den jíst. Přemýšlíme, jaký zvolit trénink, snažíme se zlepšit maximálky, postavu a když v tom se najednou zavřou fitka a my zůstáváme v karanténě. Takřka ze dne na den nám byl odepřen sport.  A co tohle všechno způsobí? Jak bude vypadat naše forma až se vše vrátí do normálu?

Z největší pravděpodobností, pokud jste neudělali formu čistě na „pilulkách“, vůbec nic. Vzpomeňte si, jak to Vaší formě ublížilo, když jste byli v minulosti nemocní? Moje zkušenost je taková, že mi spadla trošku síla, ale celkový vzhled se téměř nezměnil.  Ve finále se i přes 2-3 týdny marodění dá lehce vrátit zpět na předešlé výsledky. 

 
ds-post-hero

Aktuální situace je jiná. Už to nejsou 2-3 týdny, ale 2-3 měsíce a kdo ví, kdy se nám naše milovaná fitka znovu otevřou. Cvičit se ale nemusí jenom ve fitku.  Je tu spousta dalších alternativ, jak si udržet formu. Často si čtu komentáře tipu „ti uličníci (ano, hodně s nadsázkou) ve vládě nám zavřeli gym a teď pro sebe nemůžu nic dělat…“. Co je to za argument? Jak se říká: ,,Kdo chce, hledá způsoby. Kdo nechce, hledá výmluvy.” I mě posilovna chybí, ale není to pro mě důvod přestat cvičit. Možná lze cvičit jen omezeně, ale i každý klik se počítá!

Pojďme to vzít z opačného konce. Podle mého názoru je domácí trénink skvělá alternativa, díky které si můžete udržet zdravý životní styl. Je to ale dostačující? Dají se nabrat svaly cvičením s vlastní váhou bez řádných cvičebních pomůcek? Nebude to všechno cvičení vniveč? Jasně že nebude! Pokud cvičíte pro sebe a nepotřebujete se v tuhle chvíli hnát za šílenými silovými výkony a svalovými objemy, tak se dá v rámci možností udržet slušná forma i v domácím prostředí. 

JAK TRÉNOVAT V KARANTÉNĚ? 

Doma bude naším nejlepším pomocníkem odporová guma. U těchto gum je výhodou, že se dají využít na spoustu cviků. V kombinaci s nějakými základními činkami lze tímto způsobem procvičit opravdu celé tělo. Ptáte se, odkud čerpat inspiraci na cviky? Na internetu je nespočet různých videí na domácí cvičení. Ten, kdo opravdu chce, najde nekonečno možných cviků. Já osobně vidím největší problém v tréninku nohou. Většinu lidí nebaví cvičit svalstvo nohou s minimální zátěží. Pokud patříte i vy k této skupině lidí, zkuste přehodnotit svůj dosavadní trénink na nohy a zařaďte třeba běh, schody, nebo nějaké sprinty do prudkého kopce.

Obrovskou výhodou, která hraje do karet několikaletým sportovcům, je svalová paměť. Pokud jste ještě před karanténou pravidelně cvičili a sportovali, nebude na Vás mít zavření sportovišť takový vliv. Možná ztratíte pár svalů, ale díky svalové paměti je po karanténě rychle naberete zpět.

 

Co dělat pro udržení formy v karanténě?

Extrémně důležité je nastavení Vaší denní rutiny. To, že máte čas spát do oběda neznamená, že byste to měli dělat. Jednoduše je to velká ztráta času, která pravděpodobně zničí Váš dosavadní řád. Nastavte si pravidelný režim, který Vás bude bavit a zvládne Vás udržet v produktivním módu. S denní rutinou je spojený režim jídel. Teď se nemusíte vymlouvat na to, že nemáte čas vařit. Nemusíte ráno do práce, nebo do školy? Tak si konečně udělejte ty vajíčka, kvůli kterým jste byli předtím lenošní vstávat o 15 minut dřív. Dostatečný příjem bílkovin a kalorií Vám zajistí to, že nebude docházet k tak drastické katabolizaci. Pokud přestanete řešit jídlo, může se stát, že svaly budou ubývat mnohem rychleji. S jídlem jde ruku v ruce pitný režim. Spousta lidí na pitný režim zapomíná, což je kolikrát horší, než nedodržení jídelníčku. Snažte se denně vypít alespoň 2 – 3 litry vody. Největší výhodu mají teď začátečníci. Pokud začínáte, máte úžasnou příležitost se sebou něco udělat. Nemluvím čistě o posilování. Můžete chodit na delší procházky, běžky, výšlapy a veškerý další pohyb, který Vás baví. Dělejte to pro sebe. Nikdy není pozdě začít, a i taková procházka dokáže divy. Než se otevřou fitka, máte jako začátečníci příležitost udělat si teď slušný základ. Můj názor byl vždy takový: ,,Prvně cvičte s vlastní vahou, zpevněte tělo a pak až řešte přidání zátěže.”  Makejte doma alespoň v rámci svých možností a jakmile nám vláda otevře tělocvičny, budete připravení na pořádnou zátěž! Na závěr to všechno shrneme. Držte denní režim, nezapomeňte pít 2 – 3 vody denně, dodržujte správný jídelníček a především si vzpomeňte, proč jste vlastně začali cvičit. Pokud je ten důvod dostatečně silný, tak se nebojím, že byste se teď doma tři měsíce jen flákali!

Autor: Jan Horák
  • Jan Horák 
  •   8 min. čtení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *