otužování - jak začít?

ds-post-hero

Pár let zpátky jsme si klepali na hlavu, když jsme viděli člověka, který dobrovolně lezl do studené vody. Dneska stačí chvíli scrollovat na instagramu a hned na vás pár bláznů v plavkách vyskočí. Otužování se stalo jednoduše trendem dnešní doby a já mohu s jistotou říct, že je to skvělý trend. V dnešním článku se podíváme na pozitivní vliv téhle podivné aktivity a vysvětlíme si postup, který je dobrý praktikovat, pokud s otužováním začínáte.

největší výhody otužování:

 – Zlepšení imunity a obranyschopnost organismu

 – Podporuje svalovou regeneraci

 – Pozitivní vliv na psychiku

 – Odbourává stres

 – Pozitivní vliv při léčbě alergií

jak se začít otužovat?

V první řadě je důležité si říct, že otužování není žadný hec. Jedná se o proces, který je třeba praktikovat postupně. Chlad může mít kromě pozitivních účinků taky ty negativní, kterým jsme schopni se vyvarovat, pokud budeme dodržovat následují postup.

Pokud jste začátečníci, musíte si nejprve zvyknout na změny teploty. Nejlepší je začít ve sprše. S každým sprchováním mírně ubýrejte teplotu vody. Začínejte vždy od nohou a posouvejte sprchu směrem nahoru. Nezapomínejte klidně a hluboce dýchat, udržujte si pozitivní náladu. Studené sprchy se doporučují nejlépe hned ráno, dokáže totiž skvěle nastartovat vaše tělo.

Jakmile zvládnete studené sprchy, můžete pomalu přejít na venkovní koupání. Určitě Vám nedoporučuji začínát s venkovním otužováním při teplotách kolem nuly. Ideální je začít na podzim, kdy je teplota ovzduší kolem 12 stupňů. Následný postup je podobný jako při otužování ve sprše. Opět je potřeba začít postupně. První den například běžte do studené vody jen do půl těla. Při další návštěvě už můžete vyzkoušet ponoření. A takto postupně zvyšujte čas, který ve vodě strávíte. Důležité je poslouchat své tělo. Jakmile se začnete ve vodě klepat, běžte okamžitě ven. Když vylezete z vody, otřete se ručníkem a teple se oblečte.

Pokud Vás tento postup zajímá více do hloubky, natočil jsem pro Vás i video, ve kterém tuto část rozebírám podrobněji.

NA ZÁVĚR PÁR RAD A TIPŮ:

 – Otužování není dobré praktikovat hned po sportovním výkonu

 – Před vstupem do vody je dobré vyzkoušet rozdýchávání ( např. Wimhofova metoda)

 – Nechoďte do studené vody když jste nemocní, nebo po užití alkoholu

 – Nikdy do studené vody neskákejte, mohl by to být pro tělo příliš velký šok

 

Autor: Martin Kašiar

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *