PROČ JSOU PRO NÁS ZDRAVÉ TUKY TAK DŮLEŽITÉ?

ds-post-hero

Tuky jsou pro fungování našeho těla doslova nepostradatelné. Dá se říct, že bez tuků by naše tělo nedokázalo dlouhodobě fungovat a přežít. 

Víte proč tomu tak je?

– jsou nositeli vitamínů rozpustných v tucích (A, D, E, K) atd.

– jsou důležité pro syntézu některých hormonů

– podkožní tuk zajišťuje tepelnou ochranu

– představují nejvydatnější zdroj energie a také rezervu pro tělo

Samozřejmě existuje několik druhů tuků, ale prospěšné jsou pouze některé z nich. Tuky rozdělujeme na tzv. nasycené a nenasycené mastné kyseliny. Nasycené mastné kyseliny vnímáme jako škodlivé a nenasycené jako ty, které jsou pro naše tělo velmi prospěšné. Nejprve si řekneme něco o nezdravých tucích.

NEZDRAVÉ MASTNÉ KYSELINY

Nasycené tuky najdeme převážně ve výrobcích živočišného původu (v uzeninách, sádle, v kokosovém oleji atd.). Nasycené mastné kyseliny s dlouhým řetězcem zvyšují hladinu cholesterolu v krvi a tím i riziko vzniku srdečně – cévního onemocnění a obezity, a proto bychom je měli konzumovat jen v omezeném množství. Měly by tvořit maximálně 1/3 z celkového denního příjmu tuků. Zbytek by měly tvořit kyseliny nenasycené. Zamyslete se, kolik takových potravin obsahující nezdravé tuky denně přijímáte a zdali byste je mohli výrazně omezit. I zdravě vypadající člověk může mít zvýšený cholesterol, který tiše a výrazně ničí naše zdraví.

ZDRAVÉ MASTNÉ KYSELINY

A teď to nejdůležitější – zdravé tuky. Mononenasycené (MUFA) a polynenasycené (PUFA) mastné kyseliny působí na náš organismus velmi pozitivně. Ovlivňují správnou funkci srdce, snižují hladinu cholesterolu a jsou obecně prospěšné pro naše zdraví. Podle studií pravidelná konzumace nenasycených tuků zajistí správný krevní tlak, přinese protizánětlivé účinky a obecně snižují riziko kardiovaskulárních chorob. Zdravé tuky můžeme čerpat z ryb, mandlí, avokáda, olivového oleje, vajec, hořké čokolády a mnoha dalších zdrojů. 

V dnešní době jsou také velmi známé omega-3 a omega-6. Tyto nenasycené mastné kyseliny jsou esenciální. To znamená, že si je naše tělo samo nevytvoří a získá je pouze z přijímané potravy. Nenasycené mastné kyseliny omega-3 přispívají svými účinky k lepšímu prokrvení orgánů, snížení krevního tlaku a jsou obecně prospěšné na funkci srdce. Poruchy srdeční činnosti se v dnešní době vyskytují již u mladých lidí. Doplňováním omega-3 můžeme preventivně působit proti těmto rizikům onemocnění srdce, či jejich zhoršení. Osoby, které po prodělaném infarktu zvýšili konzumaci ryb na 2 – 3 porce týdně, výrazně snížily riziko opětovného infarktu. Tyto esenciální mastné kyseliny najdeme například ve lněných semínkách, Chia semínkách, vlašských ořechách a sóje. 

Myslíte si, že konzumujete ty správně tuky a v dostatečném množství? Podělte se s námi o Vaší odpověď v komentářích níže.

Autor: Jan Horák

  • od
  •   5 min. čtení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.