Top 5 nejlepších suplementů

ds-post-hero

Je již poměrně známo, že česká populace má nedostatek omega-3 kyselin. Tento nedostatek se dá samozřejmě napravit zlepšením jídelníčku, což by měl být základní krok. Každopádně ne každý má finanční možnosti jíst několikrát týdně ryby a podobně drahé potraviny. Z toho důvodu zde máme doplňky stravy, neboli suplementy. Doplňovat zrovna omegu-3 by pro nás mělo být alfou omegou naší suplementace. Teď nemluvím pouze ke sportovcům, ale ke všem, kteří se o sebe chtějí starat a je jedno jestli sportujete na vysoké úrovni, rekreačně, nebo se jen zajímáte o své zdraví. Omega-3 ovlivňuje držení správného stavu srdce, krevního tlaku, mozku, zraku a mnoho dalších. Lidský organismus si ho nedokáže sám vytvořit, takže jsme odkázáni na příjem ze stravy nebo ze suplmeetů. Stejně tak si ho nedokáže tzv. „uchovat na později“, proto je důležité doplňovat pravidelně. Doporučuje se jíst alespoň 2x týdně nějaká ryba (například losos, makrela, tuňák nebo pstruh).

Dalším velmi užitečným doplňkem je “sluníčkový vitamín”, aneb vitamín D. Tento vitamín se přirozeně syntetizuje ze slunečního záření na pokožku, nebo z některých mléčných výrobků. Především přes zimu máme poměrně velký nedostatek, takže je doporučené tento vitamín doplňovat skrze doplňky stravy. 

A proč je pro nás tak důležitý? Jeho nedostatek může způsobit únavu, zhoršení imunity, špatnou regeneraci svalů, zhoršení pokožky a další. Pokud ho však budeme konzumovat v dostatečném množství, tak pro nás má mnoho benefitů! Je prokázáno, že vitamín D může pomoci zvýšit svalovou hmotu, zlepšit výkony sportovců a především zlepšit naší imunitu. 

Za roky farmaření je půda doslova “vyšťavená” a vypěstované potraviny mají jen částečné množství vitamínů a minerálů oproti tomu, jako to bylo před lety. Pokud si veškerou zeleninu kupujete ze supermarketu, pak je velice pravděpodobné, že budete mít nedostatek některých vitamínů a minerálů. Především sportovci potřebují zvýšený přísun těchto látek, takže dalším základním doplňkem je kvalitní multivitamin a multiminerál. Je samozřejmě možné veškeré vitamíny a minerály doplňovat samostatně, ale je mnohem pohodlnější a i levnější zainvestovat do kvalitního multivitaminu a multiminerálu.

Kreatin je jedna z nejvíce prostudovaných a testovaných látek fitness scény, na který bylo zpracováno více než 300 studií. Kreatin je důležitým zásobním zdrojem energie pro svaly a bez něj by naše svaly nefungovaly. Dodává jim energii, aby mohly vykonávat svoji práci, a proto je více než dobré ho mít dostatek. Prokazatelně zvyšuje sílu, umožňuje vyšší intenzitu tréninku a samozřejmě také zvyšuje potenciál nabrat svalovou hmotu. Zdrojem kreatinu je především hovězí, kuřecí a králičí maso. Pro co nejlepší účinky je dobré ho doplňovat i skrze doplňky, protože ho z potravy nedostaneme v dostatečném množství. Doporučené denní množství jsou 2 g, ale ideální dávka pro zlepšení výkonů je 5 g denně. Výrazným benefitem je i jeho cena, a proto je jedním z nejlepších suplementů, které je dobré využít.

Já osobně už protein nevnímám ani tak jako suplement/doplněk stravy, ale jako součást svého jídelníčku. Mít dostatečné množství bílkovin je jedna z nejdůležitějších věcí, na kterou musíme myslet. Bílkoviny hrají klíčovou roli ve správné funkci organismu a jejich nedostatek způsobuje vážné zdravotní komplikace a úbytek svalové hmoty. Pro naše tělo je protein hlavní stavební látka a bez něj bychom dlouho nepřežily. Při výběru správných zdrojů bílkovin je zásadní pamatovat i na jejich využitelnost, protože ne každá bílkovina ji má stejnou. Ta je dána skladbou esenciálních aminokyselin. Zatímco v živočišných zdrojích bílkovin najdeme kompletní spektrum aminokyselin, rostlinná strava v tomto ohledu trochu pokulhává. Stručně řečeno, pestrý jídelníček je základ a není vhodné úplně vyřazovat některou složku potravin. Bílkoviny najdeme téměř všude, ale takovým hlavním zdrojem je maso, vejce, mléčné výrobky, luštěniny, obiloviny a další. Většina sportovců potřebuje pro regeneraci a budování svalové hmoty přijmout vyšší množství bílkovin. V tuhle chvíli přichází na řadu protein formou doplňku. jedná se to velmi rychlou, levnou, a především dobře stravitelnou formu doplnění pro náš jídelníček s vysokým obsahem bílkovin. 

Shrnutím chci říct, že doplňky mají plnit svoji funkci podle názvu, a to doplňovat nedostatky ze stravy. Rozhodně ji nedokáží plně nahradit. Zdravý a pestrý jídelníček je základ k úspěchu a až poté je možné sáhnout po některých z doplňků.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.