TOP 5 superPOTRAVIN S VYSOKÝM OBSAHEM BÍLKOVIN

ds-post-hero

LOSOS

Ryby jsou všeobecně velmi zdravé a prospěšné pro naše tělo. V tomto seznamu jsme vybrali konkrétně lososa, a to kvůli vysokému obsahu omega-3 mastných kyselin, zdravého cholestrerolu a vitamínu D. Na 100 g obsahují až 25 g bílkovin a 8 g tuků. Maso z lososa dále obsahuje vitaminy skupiny B, zejména B6, B3, B12 a minerální látky – například jód, selen, vápník, hořčík, zinek. Konzumace ryb je více než doporučená a zároveň pomáhá jako prevence kardiovaskulárních chorob, prevence vůči rakovině a je to jedna z hlavních potravin doplňující omega-3. 

Losos má bohužel jednu velkou nevýhodu, kterou je cena. Na druhou stranu není nutné jíst lososa každý den. Můžeme zvolit jiné, finančně dostupnější ryby, které jsou samozřejmě také velmi zdravé. Rybí maso je bezesporu superpotravinou a měli bychom jej zařazovat alespoň jednou týdně. 

ČERNÉ FAZOLE

Černé fazole pochází z Jižní Ameriky, čím tmavší barva, tím mívají výraznější chuť. Mají velikou škálu využití, ať už do polévek, salátů, nebo do omáček. Jejich velkou předností je vysoký obsah bílkovin a vlákniny. Na 100 g obsahují až 23 g bílkovin a 21 g vlákniny. Mezi další výhody patří podporování pevnosti kostí, obsah kvercetinu a saponinu, který pomáhá chránit srdce. Dále obsahují draslík, vápník, hořčík a vitamín B6. Vláknina pomáhá snižovat hladinu cholesterolu a foláty odstraňují homocystein, který může v nadměrném množství poškodit krevní cévy. Díky vysokému obsahu vlákniny působí kladně na trávení a pomáhá při regulaci hmotnosti. Tato proteinová fazole Vám poskytne delší pocit sytosti, což Vám pomůže cítit se dobře po celý den.

Fazole a další luštěniny by rozhodně neměly chybět na našem jídelníčku. 

ŘECKÝ JOGURT

Jemný, lahodný a s vysokým obsahem bílkovin. Obecně jsou všechny mléčné výrobky bohaté na bílkoviny, ale ne každý si poradí s laktózou. Velkou výhodou je, že se z jeho složení odstraňuje tekutá syrovátka, laktóza a cukr, díky čemuž obsahuje až dvojnásobné množství proteinů. Na 100 g obsahuje až 10 g bílkovin a 0,3 g tuků. Dále obsahuje bifidobakterie BB-12 a nabízí poměrně vysoký podíl vápníku. Kvalitní řecký jogurt by měl obsahovat pouze mléko, živé aktivní kultury a probiotika, která podporují trávení a imunitu. Můžeme ho jíst jak samotný, tak ochucený ovocem, domácí marmeládou či medem. Je to levná, a především rychlá varianta svačiny plná potřebných bílkovin. 

Doporučujeme kupovat čistý jogurt bez ochucení, protože ochucené typy mívají velký obsah cukru. Lepší variantou je ochutit jogurt čerstvým ovocem, nebo kapkou medu. To už záleží pouze na Vašem cíli. 

SPIRULA

Spirula je zeleno-modrá sladkovodní sinice. Dá se bez nadsázky říct, že je extrémně bohatá na vitamíny a bílkoviny. Obsahuje zejména vitamíny B1, B2, B3, B6, B9, vitamín A, vitamin C, vitamín D, vitamín E, karoteny a minerály. Někteří to možná ani neví, ale spirula také obsahuje velké množství bílkovin a je řazena mezi potraviny s nejvyšším obsahem bílkovin. Na 100 g obsahuje až 63,5 g bílkovin, což je opravdu velmi veliké číslo. Pro porovnání, takové kuřecí maso má na 100 g okolo 27 g bílkovin. 

Tento doplněk stravy dokáže regulovat krevní tlak, cholesterol a zmírňovat zánětlivá onemocnění. Podporuje imunitní systém. Chrání před nemocemi srdce, jater a ledvin. Zlepšuje trávení a podporuje zdravou mozkovou funkci. Také má antioxidační vlastnosti a mnoho dalších výhod. 

Takže pokud jste o tomto doplňku někdy uvažovali, pak opravdu stojí za vyzkoušení.

HMYZ

Možná si říkáte, jací jsme blázni, ale ne nadarmo se říká, že hmyz je budoucnost ve stravování lidstva. Pokud to slyšíte poprvé, mile rádi Vám vysvětlíme proč. 

Například v Asii se hmyz konzumuje poměrně běžně. Pro někoho je to nechutná představa, ale v těchto zemích je takový cvrček, nebo housenka pochoutkou. Pojďme si říct, proč jsme ho zařadili jako superpotravinu. 

Začneme obsahem bílkovin, kde na 100 g můžeme mít až neskutečných 81 g. Samozřejmě záleží na druhu a stádii vývoje. Tak či tak je to opravdu enormní číslo. Hmyz je zároveň velmi dobrým zdrojem tuků, vitamínů a minerálů. 

Jeho největší výhodou je samozřejmě rychlost růstu a potřeba nutné potravy. Přeci jen nemůžeme porovnávat potřebu času a nutné potravy pro vykrmení selete, oproti hejnu kobylek. Ano, je také potřeba velikého množství potravy, ale hmyz se dokáže živit například odpadem z krmivářského průmyslu apod. Aktuálně najdeme už i na našem trhu pražené housenky, cvrčky a další potvůrky. Můžete je zkusit ochutnat a zamyslet se, jestli byste byli schopní takové věci jíst. Já osobně jsem zkoušel praženou housenku a byl jsem mile překvapen. Nevědět, že je to housenka, ani bych to nepoznal. Místo brambůrků raději křoupejte pražené housenky.

 

Pokud Vás tento článek zaujal, či máte nějakou zkušenost s těmito superpotravinami, budeme rádi za komentář.

 

Autor: Jan Horák

  • Jan Horák 
  •   8 min. čtení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.